راه اندازه شغل زغال پزی و زغال فروشی

تولید، فروش وابعاد کارتن ،جعبه مرسولات پستی و کارتن های خام آماده

راه اندازه شغل زغال پزی و زغال فروشی

۱۷۲ بازديد
 

در این مقاله میخواهیم کار پردرآمدی را به شما معرفی کنیم که اصلا این میزان سود ماهیانه به قیافه‌اش نمیخورد ( راه اندازی شغل زغال پزی و زغال فروشی )، زغال فروشی یک شغل بسیار پردرآمد و پرسود برای افرادی است که دنبال پول درآوردن هستند.

در این کسب و کار با پنج میلیون تومان میتوانید کارتان را شروع کنید و بعد از یک سال یکی از افرادی باشید که ماهیانه بیشتر از پنج میلیون تومان سود خالص به دست می آورید.

به همین خاطر توصیه میشود با دیدن شکل و شمایل زغال سازی زود قضاوت نکنید و اگر دنبال یک کار پردرآمد میگردید حتما آن را امتحان کنید.

خرید و فروش کارتن زغالزغال فروشی یک شغل پردرآمد
بهروز اکبری سال‌ها پیش کارآموز کارگاه زغال‌پزی بود. در آن روزگار، آن‌قدر شاگردی کرد تا خودش استاد زغال‌سازی شد. این روزها ذغال‌های کارگاه آقای اکبری، برند خاص خودش را دارد و او فوت و فن خاصی برای خودش در نظر گرفته که آن را فقط به شاگردانش آموزش میدهد.

حالا بعد از 10سال کسب تجربه، او رو به روی ما درون اتاقی که گوشه‌اش ذغال‌ها روی هم ریخته‌اند مینشیند و از سیر تا پیاز این شغل را توضیح میدهد:«از سال 70 شروع به تولید زغال کردم.

اولش در مغازه‌ی زغال فروشی شاگرد بودم اما بعد از 10 سال توانستم خودم یک کارگاه تولیدی زغال راه‌اندازی کنم. کارگاهی که این روزها چرخش خوب می چرخد.

زغال سازی و زغال فروشی در دسته‌ کارهای پر درآمد قرار دارد و ما زغال فروش‌ها بیشتر از هر چیزی دوست داریم کارمان توسعه پیدا کند. این شغل نه تحصیلات خاص میخواهد و نه برای شروع آن به دوره‌های پر‌هزینه نیاز است.

اگر مدتی هر چند کوتاه، درون یک کارگاه زغال سازی بچرخید کم کم فوت و فن‌ها دست‌تان می آید.»

مجوزهای لازم برای راه‌اندازی زغال سازی
تولید و فروش زغال شغل پردرآمدی است. آقای اکبری به آدم‌هایی که دنبال یک منبع درآمد خوب میگردند اطمینان میدهد که در این حرفه بعد از مدت کوتاهی بیشتر از چیزی که توقع دارند درآمد خواهند داشت.

اما برای این‌که بتوانید صاحب این کسب و کار شوید، قدم اولی به عنوان گرفتن مجوزها وجود دارد که لازم است آن را پشت سر بگذارید: «اولین گامی که شما باید برای راه اندازی یک کارگاه زغال‌سازی بردارید گرفتن مجوز از سازمان محیط زیست است.

برای گرفتن این مجوز، مأموران محیط زیست میرآیند و شما باید به آن‌ها اطمینان بدهید که از ضایعات چوبی و بافت‌های فرسوده و بازمانده‌ی چوب‌های مختلف زغال می سازید نه از چوب خالص درختان.

بعد از آن ظرف مدت کوتاهی این مجوز برای شما صادر میشود.»

ضایعات با کیفیت بخرید
بعد از گرفتن مجوزها، برای این‌که یک زغال‌سازی داشته باشید باید بدانید مواد اولیه، یعنی همان ضایعات چوبی را از کجا خریداری کنید: « مرکز خرید ضایعات چوبی برای تولید زغال استان مازندران و جهرم است.

اما در مازندران شما این ضایعات را ارزان‌تر خواهید خرید. در خرید ضایعات چوبی، باید به کیفیت آن‌ها دقت کنید. برای مثال هر چه چوبی که میخرید پرآوندتر یا سن و سالش بیشتر باشد برای زغال مناسب‌تر است.

به علاوه چوب نارنگی و هلو هم زغال‌های مرغوب و خوبی به ما میدهند.»

تنور زغال‌پزی، ساخت وطن
کارگاه زغال سازی هم شبیه بیشتر کارگاه‌ها نیاز به ابزار و تجهیزات مناسب دارد. اما در این کار تجهیزات آن قدر پیچیده و گرانقیمت نیست که از عهده‌ی تهیه‌ی آن‌ها بر نیایید:« کارگاه زغال سازی را با یک کوره و چند سبد مخصوص که قالب‌های خمیر زغال هستند میتوانید راه اندازی کنید.

هزینه‌ی خرید کوره، حدودا پنج میلیون تومان میشود. اما اگر بلد باشید خودتان یک کوره طراحی و درست کنید همین پنج میلیون را در جیب تان می گذارید و کارتان را شروع می کنید.

در این کار از کوره‌های معمولی می توان کمک گرفت اما اگر بی دقت باشید زغال‌ها در این کوره‌ها می سوزند و از بین می روند برای همین من با استفاده از تجربیات تمام این سال‌هایم یک کوره‌ی مخصوص طراحی کردم.

در این طرح ، دو کوره‌ی سنتی و صنعتی با هم تلفیق شده و دور تا دور آن را آجرهای نسوز و فولاد گرفته است. در این صورت دیگر زغال‌ها نمی سوزند و لازم نیست دل‌تان بابت سیاهی صورت‌تان پای تنور شور بزند.

از تنور که بگذریم به وسایل جانبی، شبیه دستگاه تیغ اره و موتور دستی میرسیم که نهایتا با پنج میلیون میتوان آن‌ها را خریداری کرد و در کارگاه قرار داد.»

با پنج میلیون تومان صاحب کسب و کار شوید
کسب و کاری مثل زغال سازی که با ابزار و وسایل خاصی باید آن را راه اندازی کرد الزاما سرمایه‌ی چندانی نمیخواهد.

اگر شما برای خودتان یک پس‌انداز متوسط هم داشته باشید میتوانید این کار را شروع کنید اما در هر کاری قانونی وجود دارد و آن این است:« هر چه سرمایه‌ی اولیه‌ی تان بیشتر باشد کسب و کار راحت‌تری خواهید داشت.»

در زغال‌سازی سرمایه‌ی اولیه‌ی شما یک کارگاه 50 متری در کنار بازار چوب فروش‌هاست. هر چه‌قدر به این بازار نزدیکتر باشید کسب و کار راحت‌تری خواهید داشت.

بعد از آن نوبت خرید کوره و قالب‌هاست. در شغل تولید زغال اگر حداکثر 20 میلیون تومان در جیب‌تان داشته باشید حتما موفق می شوید. اما اگر این پول را ندارید دلسرد نشوید، صرف‌ نظر از پول اجاره یا خرید کارگاه، با پنج میلیون تومان هم می شود این کار را راه اندازی کرد.»

دستپخت‌های زغالی
فرض کنید سرمایه‌ی اولیه‌ی تان را هزینه کرده‌اید و یک کارگاه زغال‌سازی راه انداخته‌اید حالا باید به فکر تولید ذغال‌های خوب و مرغوب باشید.

این زغال‌ها چگونه تولید می شوند؟:« ما از هر چیزی می توانیم زغال بسازیم از مقوا و کاغذ گرفته تا بطری های بازیافتی اما زغالی که خریدار دارد از چوب ساخته شده است.

زمانیکه رطوبت چوب یا به اصطلاح خودمان دودش کشیده می شود « زغال زلال» به دست می آید. بعد از آن، همین زغال دوباره در کوره قرار می گیرد تا تصفیه شود.

باید در انجام مراحل کار ، تبحر داشته باشید تا بتوانید ذغال‌ها را خوب دربیاورید، شاید باورتان نشود اما زغال‌سازی درست شبیه آشپزی است.

دستپخت آدم‌ها در این کار با هم فرق دارد اما اگر فوت و فن کار با زغال را بدانید و به آن‌ها عمل کنید ذغال‌هایتان زبانزد خاص و عام میشود.»

برای آموزش به هر کارگاهی نروید
تا این‌جا اگر به کار زغال‌سازی علاقه‌مند شده‌اید یا این شغل برایتان جالب است در مورد آموزش‌های آن به شما توضیح میدهیم. در این مرحله خیلی ها شاید دنبال کلاس‌های آموزش زغال‌سازی بگردند اما چنین کلاسی فعلا وجود ندارد.

افراد مستعد این حرفه می‌توانند به یک کارگاه زغال‌سازی مراجعه کنند و فوت و فن‌ها را یاد بگیرند اما بهروز اکبری میگوید به هر کارگاهی اعتماد نکنید:«هر کارگاهی نمی‌تواند به آدم‌هایی که دنبال چنین شغلی هستند کمک کند.

خیلی ها هنوز با روش‌های سنتی زغال را تهیه می کنند. این روش‌ها کارآموزان را اذیت می کند و باعث می شود در اول کار دلزده شوند.

من خودم هم اکنون 16شاگرد دارم و آن‌ها هر روز بیشتر از گذشته با راه و روش‌های مخصوص این شغل آشنا می شوند.

در روش مدرن زغال‌سازی افراد سرتا پایشان سیاه نمی شود و لازم نیست لباس‌هایشان را بعد از خارج شدن از کارگاه دور بریزند علاوه بر این کارکنان دیگر مثل قدیم گرمای پای کوره را تحمل نمی کنند چرا که کوره‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که گرما را به صورت مستقیم به ذغال‌ها منتقل می کند.

دمای داخل کوره 500 درجه است و دمای بیرون آن 25 درجه. در این صورت نه آسیبی به صاحبکار می رسد و نه باعث می شود این افراد سختی های زیادی را تحمل کنند.»

قیمت تولید کارتن بسته بندی زغال

برای بسته بندی زغال بهترین پیشنهاد استفاده از کارتن است. کارتن بسته بندی زغال می تواند به صورت سه لایه و یا پنج لایه باشد، کارتن سه لایه تا وزن 8 کیلو را تحمل می کند البته اگر کارتن زغال لمینتی باشد، و کارتن های 10 کیلویی و بالاتر بهتر است که 5 لایه در نظرگرفته شود.

برای اطلاع از قیمت تولید کارتن بسته بندی زغال باید مشخصات خود را به شرکت ایران پک بدهید تا قیمت تمام شده را به شما اعلام کنند به همین منظور با شماره های مشاوران این شرکت در تماس باشید.

شش نفر، ستون اصلی زغال‌سازی
یک کارگاه زغال‌سازی را نمی شود تک نفره اداره کرد. در این کارگاه شما حداقل به شش نفر نیاز دارید تا کارها را دست‌شان بگیرند.

اما در کارگاه آقای اکبری 12 نفر به هم کمک می کنند تا کارها سریع‌تر پیش برود:« در کارگاهی که قرار است حداقل شش نفر در آن کار کنند، دو نفر کار تهیه‌ی چوب و برش‌گیری را انجام می دهند، دو نفر پخت می کنند و یک یا دو نفر هم در قسمت بسته‌بندی فعالیت می‌کنند. این افراد مثل یک زنجیره به هم متصل هستند.

بنابراین بدون آن‌ها، کارها کند پیش میرود و چند سالی طول می کشد تا یک کارگاه پا بگیرد. اما اگر همه‌ی این افراد دست به دست هم بدهند یک یا دو ماهه کارتان رو به راه می شود.»

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.